JavaScript is required to view this page.

Nenechte se překvapit vyplněním CMR - Vše, co potřebujete vědět o mezinárodním nákladním listu

Nenechte se překvapit vyplněním CMR - Vše, co potřebujete vědět o mezinárodním nákladním listu

Convoy Truck Shop SK |

Většina lidí moc neví o anglickém výrazu „Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road“ nebo francouzském „Convention relativní au contrat de transport international de merchandises par route“. Ve Českém překladu se možná více sním již setkalo jako „smlouva o mezinárodní silniční přepravě zboží“, ale v běžné řeči zkratka jednoduše nazývaná CMR přibližuje skutečnost, že v následujícím článku se podrobněji rozebere mezinárodní nákladní list doprovázející zboží.

Co je vlastně CMR?

Ti, kteří pracují v mezinárodní lodní dopravě, berou dokument CMR do rukou každý den, ale asi málokdo se zamyslí nad tím, co se skrývá za těmito třemi písmeny. Koncem II. V mezinárodní lodní dopravě, která získala nový impuls po 2. světové válce, způsobovala skutečnost, že jednotlivé země měly vlastní legislativu týkající se detailů přepravy, problémy, které značně komplikovaly problematické a kontroverzní případy při jednotlivých chybných dodávkách. V reakci na to se v roce 1956, sotva půl roku před suezskou krizí a maďarskou revolucí, 19. května setkali představitelé zemí, které se pod záštitou OSN dohodly na uplatňování společných pravidel pro přepravu zboží mezi svými zeměmi. v Ženevě.

V důsledku toho všeho podepsali představitelé devíti států 19. května 1956 úmluvu, která vstoupila v platnost v létě 1961, a poté se okruh zemí vstupujících do systému CMR kontinuálně rozšiřoval v průběhu desetiletí, které od té doby prošel, takže ji dnes uplatňuje téměř 60 států (většina z nich jsou evropské a východoasijské země, ale mezi podepsané patří i Maroko a Tunisko). Česko podepsalo úmluvu v roce 1993.

Ve smyslu výše uvedené úmluvy je CMR průvodním dokladem ke zboží a zároveň je smlouvou, kterou mezi sebou uzavírá odesílatel a kupující dodávaného zboží za účasti přepravce. Vydáním CMR dotčené strany akceptují, že v jakémkoli problematickém případě akceptují ustanovení smlouvy jako pro ně řídící a závazná.

V jakém případě se musí vydat CMR?

Podle oficiálního znění se rozsah CMR vztahuje na všechny smlouvy týkající se přepravy zboží po silnici nebo motorovým vozidlem za úhradu, je-li místo převzetí a dodání zboží ve dvou různých zemích bez ohledu na adresu odesílatele a kupujícího. Podívejme se na několik praktických příkladů

  • Pokud se dodávka uskuteční mezi dvěma slovenskými společnostmi, ale zboží je doručeno do zahraničí jedné z nich, pak je třeba vyplnit CMR.
  • Pokud zahraniční společnost dodává zboží do Česka ze zahraničí, je třeba vyplnit i CMR.
  • Pokud společnost se sídlem v zahraničí dodává zboží ze svých Českých prostor do Českých prostor jiné společnosti, zboží nemusí doprovázet CMR.
  • Extrémnějším příkladem může být, pokud se přeprava uskuteční ze Česka do Rakouska, ale koňským spřežením, pak CMR vyplňovat nemusíte, protože se vztahuje pouze na přepravu motorovým vozidlem.

Je rovněž důležité zdůraznit, že CMR nemusí být vyplněno pouze tehdy, jsou-li obě zúčastněné země členy Úmluvy CMR, ale postačuje i to, pokud se místo nakládky nebo vykládky zboží nachází v zemi, na kterou se vztahuje.

Je také třeba vědět, že i když, jak je popsáno výše, CMR se vztahuje pouze na silniční dopravu, zahrnuje i to, pokud se část přepravy neprovádí po silnici, ale po železnici, vodě nebo letecky, ale zboží se nepřekládá mezitím. Například při zásilce do Velké Británie je kamion přepraven pod Lamanšským průlivem nákladním vlakem, nebo při přepravě z Maďarska na Sicílii trajekt převeze kamion přes Messinskou úžinu, nebudou to znamenat přerušení silniční dopravy, proto je třeba vyplnit CMR a jeho rozsah bude pokrývat celou dodávku. Více o tom, kdo je právně zodpovědný za zboží, se dočtete v těchto sekcích později.

​Vyplnění CMR

Jak jsme uvedli, CMR musí být vyplněno, pokud se zboží pohybuje mezi zeměmi a jedna z nich je smluvní stranou dohody. Vyplněním dokumentu CMR podpisovatelé prakticky mezi sebou uzavírají smlouvu, že budou akceptovat pro ně platná ustanovení smlouvy ohledně celé přepravy a že budou postupovat v souladu s jejími ustanoveními.

Neexistují žádné závazné předpisy týkající se jeho formátu, Úmluva pouze definuje, co je obsahem údajů, jaké informace je třeba zaznamenat. Zároveň je vhodné použít předem připravený formulář, protože nám to velmi pomáhá při určování, co přesně do něj zaznamenat a díky jeho mnohojazyčnosti bude stejnému dokumentu s největší pravděpodobností rozumět každý, kdo obdrží dokument. Zároveň to zjednodušuje práci referentům, jelikož se každý den setkávají se stejnou šablonou, mnohem rychleji najdou pro ně důležité informace. Formuláře dostupné také v Convoy Truck Shopu obsahují klauzuli „I v případě jiné dohody o přepravě se řídí ustanoveními Mezinárodní přepravy zboží (CMR)“, kterou je třeba doplnit do smlouvy, i když není hotový.jsou vázány vyplněním šablony. Další výhodou připravené šablony je, že funguje jako indigový papír, tzn. musíte vyplnit 5 kopií CMR, údaje stačí zadat na jednu stranu, na rozdíl od verze, které lze vytisknout z internetu, v takovém případě musíte totéž zapsat 5x.

Kolik kopií mám vyplnit?

Podle textu smlouvy musí být CMR vyplněna ve 3 kopiích, z nichž jeden bude určen pro odesílatele zboží, jeden pro kupujícího a jeden pro dopravce. V současnosti se běžně setkáváme se 4- a 6-kopiovými nákladními listy, jejichž strany jsou různých barev, což usnadňuje jejich identifikaci. Vzhledem k tomu, že v rámci EU neexistují celní hranice, stačí na zboží doručované v rámci této oblasti vyplnit 4 kopie formuláře (může být zapotřebí jedna kopie navíc oproti povinným třem, např. provádějí dva různí dodavatelé). Při dodávkách překračujících vnější celní hranice EU však budeme potřebovat 6 kopií CMR, abychom měli dostatek kopií kromě předchozích, například k proclení.

Pokud lze množství přepravovaného zboží naložit pouze na dvě nebo více vozidel, může odesílatel i dopravce požadovat vystavení tolik nákladních listů, kolik je vozidel použitých k přepravě. Po vyplnění doklad odesílatel i dopravce podepíší a orazítkují. Praktickým tipem je, že jako dopravci se vyplatí CMR naskenovat, nebo ještě jednodušeji vyfotit, abychom v případě otázek nebo problémů, které se vyskytnou po dokončení dodávky, měli v rukou něco, s čím umíme dolozit detaily přepravy.

Kde mám co napsat?

CMR v podstatě vyplní odesílatel zboží, následně potřebná pole přepravce a nakonec oba dokument podepíší. Je to určitě jasné, ale pro úplnost je vhodné upřesnit, že plnění se provádí perem, čímž se vyhneme nevyžádaným úpravám. V případě větších firem samozřejmě využívají také stroje na vyplňování a pouze podpis píší ručně. Podívejme se, jaké údaje by se měly zadat do kterých polí:

  1. Odesílatel: Název a adresa společnosti, která dopravci vydává objednávku přepravy. Tady obvykle postačí razítko, není třeba vyplňovat všechny údaje ručně. Je však důležité, že pokud jsou na CMR vyraženy nějaké údaje, musí to být provedeno na všech kopiích.
  2. Příjemce: Název a adresa společnosti, které musí být zboží doručeno na konci dodávky. Nejde tedy o adresu doručení, ale o sídlo společnosti. Jako dříve, i zde je vhodné vyplnění razítkem, je-li k dispozici.
  3. Místo dodání zboží: Země a město, kam je zboží dodáno. Může to být sídlo přijímající společnosti (viz bod 2) nebo například místo.
  4. Místo a čas převzetí zboží: Kde a kdy dopravce převezme zboží. Podobně jako v předchozím bodě, i tento se může lišit od údajů v bodě 1, pokud zboží skutečně nepřebírá v sídle odesílatele.
  5. Přiložené doklady: Zde je třeba uvést doklady, které jsou přiloženy ke zboží. Může to být například faktura, dodací list, rozvaha, balíkový list nebo jiný specifický doklad podle druhu zboží.
  6. Značka a číslo: Zde lze zadat číslo, značku a sériové číslo zboží. Pokud je mezi přiloženými doklady například podrobná faktura, můžeme zde odkázat na její sériové číslo, neboť obsahuje celkové množství zboží v členění. V případě doručení ADR musí být v této části zaznamenány i jeho údaje.
  7. Počet kusů: Množství zboží je vhodné zadat v měrné jednotce, kterou umí dopravce zkontrolovat, například vyjádřené v paletách.
  8. Způsob balení: Seznam druhů obalů, které se používají k dodání, například palety, karton, fólie.
  9. Název zboží: Jelikož je na dokladu málo místa, vyplatí se zboží popsat jen stručně nebo zkráceně souhrnným názvem.
  10. Statistické číslo: Do tohoto sloupce můžete zadat čísla identifikující dodané zboží, například kód NHM (harmonizovaný seznam zboží), kód TARIC (integrovaný celní sazebník Společenství), nebo v případě přepravy motorových vozidel, jeho typ, evidenční číslo, číslo podvozku.
  11. Hrubá hmotnost: Celková hmotnost dodaného zboží, tzn. zboží a obalu spolu. Jako odesílatel můžeme při vyplňování CMR zvýhodnit dopravce výpočtem hrubé hmotnosti ne přesně na gramy, ale s určitou rezervou, aby vozidlo nebylo zcela v povoleném hmotnostním limitu, aby dopravce neriskoval případný trest.
  12. Objem: Podobně jako v předchozím bodě, je-li zboží tekuté, je třeba sem zadat množství v m3.
  13. Předpisy odesílatele: Zde můžete zadat specifikace přepravce, jako je předepsaná trasa, určená parkoviště, místo celního odbavení, hraniční přechody, přepravní teplota, časový interval příjmu na terminálech. Mohou se zde však zadat i další informace, jako například hmotnost použitých obalových materiálů. Typ dodaného zboží může výrazně ovlivnit informace, které se sem dostanou.
  14. Vrácení: Je třeba vyplnit, pokud se přepravné platí dopravci. Obecně se body 14, 15 a 19 týkající se finančních záležitostí obvykle nevyplňují, v největším procentu případů zůstávají prázdné.
  15. Ustanovení o platbě přepravného: Která ze stran zúčastněných na přepravě platí přepravné.
  16. Přepravce: Tento bod vyplňuje přepravce (jméno, adresa, země). Stačí vyplnit i razítkem přepravní společnosti.
  17. Další přepravci: Je třeba vyplnit, pokud celou dodávku nerealizuje jeden přepravce. Příkladem toho může být, jestliže zboží musí být přeloženo z původního dopravního vozidla do jiného vozidla z důvodu technické poruchy, nebo pokud je zboží vyloženo v logistickém centru a odtud je odveze jiný přepravce.
  18. Rezervace a žádosti dopravců: Z pohledu dopravce je to jeden z nejdůležitějších bodů, kde můžete zadat všechny své připomínky. Vyplatí se porovnat údaje zapsané v CMR (číslo zboží, značka, sériové číslo) se skutečně naloženým zbožím a učinit poznámku, pokud podle vašeho názoru není zboží dobře zabaleno nebo je vadné již v době nakládky. Rovněž je vhodné zaznamenat, pokud jste z nějakého důvodu nemohli zkontrolovat množství a balení zboží (např. podle předpisů jedné ze stran nemůže být dodavatel přítomen při nakládce). Zde zapsané výhrady musí být na konci dodávky podepsány odesílatelem a příjemcem, protože v případě problému lze prokázat, že např. při dodávce nedošlo k poškození nákladu, ale že byl odeslán na prvním místě. Zaznamenejte také, pokud odesílatel nebo příjemce nedovolil zapsat výhrady do CMR nebo pokud odesílatel nebo příjemce odmítl podepsat výhradu i na žádost dopravce. Přestože neexistuje jednotný jazyk pro vyplnění CMR, doporučuje se zaznamenat výhrady do kolonky 18 v angličtině nebo v jiném mezinárodně používaném jazyce, případně v jazyce příslušné země. Příslušný vícejazyčný dokument lze stáhnout z internetových stránek Mezinárodního sdružení pro silniční dopravu (IRU). Vzhledem k tomu, že prostor v CMR je omezený, lze zde uvést i kódy ze seznamu rezervací, aby bylo možné později přesně určit, v čem byl problém.
  19. Platba: hodnota zboží, kterou kupující zaplatí řidiči přepravy, pokud kupující nezaplatí odměnu odesílateli bankovním převodem. Jak je definováno v původní smlouvě, může zahrnovat i náklady spojené s přepravou, které vznikly během přepravy (např. clo). V současné době se obvykle ponechává nevyplněný.
  20. Zvláštní opatření: Jakékoli další informace, např. o zboží, obdržíme až v určitém okamžiku.
  21. Místo a čas výkladu
  22. Podpis a razítko odesílatele: CMR obvykle vyplňuje odesílatel zboží, ale pokud tak z nějakého důvodu činí dopravce, nelze tento bod podepsat. Mezinárodní zásilky musí být vždy doprovázeny CMR, proto by toto pole mělo být v krajním případě ponecháno prázdné.
  23. Podpis a razítko dopravce: I v případě, že odesílatel nepodepsal příslušnou kolonku 22, musí dopravce dokument podepsat a razítko předat přepravní společnosti.
  24. Převzetí zboží, podpis a razítko příjemce: Vyplní příjemce při dodání zboží.
  25. Vozidlo dopravce, registrační značka, hmotnost nákladu: V případě vozidla s přívěsem se zde uvede také registrační značka tažného vozidla a přívěsu.

Kolonky dokladu CMR, které se netýkají zásilky nebo pro které neexistují žádné informace, by měly zůstat prázdné. Povinná pole jsou v seznamu výše vyznačena tučným písmem.Povinné je rovněž zvýraznit, že preprava podléhá ustanovením úmluvy. To je důležité, protože v opačném případě nese dopravce odpovědnost za veškeré vzniklé náklady a škody. Proto je tato věta již vytištěna na šabloně, kterou lze zakoupit v Convoy Truck Shopu. Kromě povinných údajů mohou smluvní strany do dokumentu zaznamenat cokoli dalšího, co považují pro konkrétní dodávku za nezbytné, např. zákaz překládky, výši úvěru, hodnotu zboží, dobu dodání, seznam předložených dokladů.


Částečně jsme se již dotkli tématu povinností, ale podívejme se blíže na ty důležitější, v jakých případech a v jaké fázi dodávky, kdo za zboží odpovídá. V pozadí původního vzniku CMR byla mimo jiné právě tato oblast, tedy zahrnutí právních otázek do jednotného rámce bez ohledu na země. Znění právních předpisů bývá komplikované, ale na následujících příkladech lze snáze pochopit, v čem spočívá jejich podstata.

Povinnosti při doručování během přepravy

Tématu povinností jsme se již částečně dotkli, ale pojďme se blíže podívat na ty důležitější, v jakých případech a v jaké fázi dodávky je kdo za zboží odpovědný. V pozadí původního vzniku CMR byla mimo jiné právě tato oblast, tedy sjednocení právní problematiky do jednotného rámce bez ohledu na země. Znění právních předpisů bývá komplikované, ale na následujících příkladech lze snadněji pochopit, v čem spočívá jejich podstata.

  • Za opožděné doručení zásilky odpovídá dopravce. To snad není třeba vysvětlovat.
  • Dopravce je odpovědný i v případě, že využíváte služeb třetích stran, například pokud doručení provádí váš zaměstnanec.
  • Dopravce odpovídá za úplnou nebo částečnou ztrátu zboží. Výjimkou je situace, kdy k ní dojde v důsledku konkrétní vady zboží nebo v důsledku dispozice držitele práva (který může se zbožím v daném okamžiku disponovat) nebo z důvodu, kterému dopravce nemohl zabránit. Pokud však lze příčinu vysledovat z vadného stavu dopravního prostředku, odpovědnost zůstává na dopravci, a to i v případě, že použité vozidlo bylo pronajato a není vaše.
  • Důležité je také předem zaznamenat všechny okolnosti a pokyny do CMR, protože pokud například škoda na zboží vznikla kvůli otevřené plachtě a strany se v CMR dohodly, že přeprava se uskuteční s otevřenou plachtou. , je dopravce zproštěn odpovědnosti. Obdobně pokud je zboží přepravováno bez obalu, a proto může být ze své podstaty poškozeno, ale absence obalu byla zaznamenána v CMR, škoda opět nevzniká vinou dopravce.
  • Kromě připraveného nákladního listu musí odesílatel zboží předat dopravci všechny doklady, které mohou být nezbytné pro celní odbavení a další úřední úkony, a být o nich informován. Pokud toto vše neučiní a nedostatek těchto informací má za následek vznik škody a dodatečných nákladů na přepravu, nemůže být dopravce činěn odpovědným.
  • Důležité je, že pokud dopravce učinil vše pro to, aby zabránil vzniku škody, ale vozidlo neumožnilo ochranu, a pokud dodržel všechny pokyny, které ohledně zboží obdržel (i během cesty), nemůže být činěn odpovědným za škodu způsobenou povahou zboží. Například přepravované výrobky ničí hlodavci a červi, množství přepravované tekutiny se snižuje běžným odpařováním, ale totéž platí i pro přepravu živých zvířat, což je snad ještě citlivější oblast.
  • Je však důležité poznamenat, že důkazní břemeno, že škoda byla způsobena z výše uvedených důvodů, a nikoli dopravcem, nese dopravce. Pokud přepravu provádí více dopravců, každý z nich odpovídá za provedení celé přepravy. Výjimkou může být stav, kterého jsme se již dotkli, kdy je část přepravy prováděna bez překládky na jiném vozidle. Co to však znamená v praxi: použijeme-li výše uvedený příklad, pokud nákladní vlak s nákladním automobilem vykolejí v železničním tunelu mezi Francií a Spojeným královstvím a v důsledku toho dojde k poškození zboží, musí se to považovat za přepravu provedenou po železnici, takže dopravce bude zproštěn veškeré odpovědnosti.

Hlavní je tedy pečlivost dopravce, dodržování informací a pokynů, které obdržel od držitele, a také včasné zaznamenání případných rizik do CMR. Pokud například problémy s obalem a doprovodnými podmínkami nejsou spolu s odůvodněním uvedeny v CMR, je třeba vycházet z toho, že při nakládce bylo se zbožím vše v pořádku.

Zmínili jsme, že je důležité, aby se dopravce řídil pokyny, které obdržel od držitele práva, ale i od toho, kdo má zboží pod kontrolou. V tomto případě je limitem v podstatě doručení druhého výtisku CMR adresátovi. Ještě předtím může odesílatel rozhodnout například o tom, že zboží má být doručeno na jinou adresu nebo že dopravce již nemá zboží doručovat. Dodatečné náklady, které z toho vyplývají, musí být samozřejmě dopravci uhrazeny. Jakmile je však CMR předán kupujícímu, je kupující oprávněn a dopravce povinen dodržovat jeho ustanovení. Ani toto samozřejmě není pevně dáno, pokud se strany chtějí od tohoto ustanovení odchýlit, musí to zaznamenat do CMR. To vše podporuje, proč je důležité, aby příjemce zboží na skládce podepsal bod 24 CMR.

Výše zdůrazněné příklady patří pravděpodobně k těm důležitějším oblastem, ale koho zajímají všechny podrobnosti a neodradí ho často složitý právní text, může se podívat na výše zmíněné tuzemské předpisy CMR.

Co lze očekávat v budoucnu?

Možná si mnoho lidí myslí, že záleží jen na tom, co je napsáno na papíře a co mají v rukou. Může to tak být v případě obvyklých 5 výtisků CMR, nicméně je třeba připustit, že jakmile se téměř ve všech oblastech světa změní dokumentace zásilek na elektronickou podobu, v rámci které nebude CMR výjimkou.

V únoru 2008 byl vypracován dodatkový protokol k původní úmluvě CMR z roku 1956, který prakticky otevřel možnost elektronické dokumentace. Tento dodatek vstoupil v platnost v létě 2011 a za deset let, které od té doby uplynuly, se k němu přihlásilo 34 zemí. Bylo by také vhodné jej co nejdříve zavést v co největším počtu zemí, protože - zejména v Evropě - se jedna zásilka často týká několika tranzitních zemí, a pokud se v některé z nich nepoužije elektronický CMR, musí si dopravce pro úřední kontroly těchto zemí ponechat také vyplněný doklad CMR v papírové podobě. Používání dokladu eCMR bylo poprvé uvedeno do praxe v lednu 2017 a od té doby je systém v provozu mezi Španělskem a Francií, ale tyto dodávky mezi ostatními zeměmi jsou zatím pouze zkušební.

Jaké jsou však výhody eCMR? Jak se můžeme přesvědčit v jiných oblastech, digitalizace - samozřejmě poté, co se překonají počáteční obtíže a lidé, kteří se na ni podílejí, si na ni zvyknou - nám skutečně usnadňuje život. Systém eCMR například podporuje skutečnost, že všechny strany zapojené do dodávky jsou průběžně informovány o tom, co se se zbožím děje. V dnešní době má každý po ruce chytrý telefon, takže není třeba se obávat ztráty dokumentů. Nové záznamy po předvedení lze opatřit časovým razítkem, takže je možné přesněji sledovat, kdy bylo například zboží poškozeno. Kromě toho může dopravce k událostem připojit i fotografie jako důkaz. Urychlit lze také fakturaci a úhradu přepravného, protože není třeba čekat na papírové potvrzení. Stačí si však vzpomenout na epidemii Covid, elektronizace může také snížit počet fyzických kontaktů. Celkově mohou dopravní společnosti očekávat snížení nákladů a zvýšení efektivity, stejně jako větší transparentnost.

Profesní organizace se o vytvoření aplikace eCMR snaží a připravují již několik let, ale legislativa se zatím plně nevykrystalizovala, a tak se plánované datum zavedení elektronického nákladního listu neustále odkládá. Přesto již existuje několik společností, které jsou připraveny a čekají na okamžik spuštění s vlastními aplikacemi.

Do doby, než bude elektronický nákladní list zveřejněn, najdete u nás tradiční papírový formulář, stejně jako další užitečné přepravní formuláře. Pokud se při vyplňování CMR zaseknete, nápovědu najdete v popisu výše.